به سوی او

به سوی او
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

۱۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۵
خرداد

  • عاشق ستاره
۱۵
خرداد

  • عاشق ستاره
۱۵
خرداد

  • عاشق ستاره
۱۳
خرداد

 

 

💠 گاهی چند میلیون ستاره کنار هم هستند از دید ما فقط یک ستاره است. در حالی که تلسکوپ بگذارید می بینید که چقدر بیشتر و بزرگتر است. 

 

🌹خب،  این کهکشان راه شیری ما قطرش چقدر است؟بیش از صد و بیست تا دویست هزار سال نوری قطر این کهکشان است. از این طرف کهکشان بخواهید بروید آن طرفش صد و بیست هزار سال با سرعت نور بروید! باسرعت نور که از اینجا تا کره ماه که شما را یک ثانیه می برد از ابتدای کهکشان تا آن طرفش صد و بیست هزار سال، شما را می برد. 

 

💠یک عمر صد و بیست هزار ساله اگر داشته باشیم و سرعت نور هم داشته باشیم می توانیم از این طرف کهکشان تا آن طرف کهکشان برویم. 

 

🌹این تازه کهکشان راه شیری که کهکشان عادی است و خیلی بزرگ هم نیست و کهکشان بزرگتر خیلی هست در مقایسه با این کهکشان. 

 

💠خب آن وقت تمام این ستاره ها  توی کهکشان در حال حرکت هستند! همه دارند حرکت می کنند در مدار مشخص

 کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ﴿33انبیاء﴾

  هر یک در مدارى در حرکتند.  

 

 

🌹بله و بعد ببینید سرعت حرکت چقدر است؟ این خیلی عجیب است! خود منظومه شمسی هم دارد توی این کهکشان حرکت می کند، الان بعضی فکر می کنند که خورشید ثابت است! نه خورشید ثابت نیست، خورشید هم حرکت دارد. خورشید توی گروه محلی دارد حرکت می کند همین جایی که هست گروه محلی به این شکل دارد حرکت می کند آن گروه محلی هم دور کهکشان حرکت می کنند دوباره باز خود کهکشان هم دارد یک جا حرکت می کند. 

 

🌹آن وقت برای زمین چند تا حرکت حساب می شود؟  همه اینها بیش از پنج تا گفتن ولی خب فعلا همین حرکتهای ظاهری اش که خیلی واضح باشند حرکت وضعی ، انتقالی اش حرکتش همراه با خورشید توی آن گروه محلی حرکت؛ نه، کج شدنش بر روی محور که فصول پدید می آید. این هم باز یک حرکت است.

 

💠 بله باز دوباره همراه با خورشید که توی آن محله حرکت می کند باز همراه با آن محله دور کهکشان همراه با  کهکشان هم یک جای دیگر!

 

🍃ادامه دارد🍃

 

  • عاشق ستاره
۱۳
خرداد

 

💠 نور در یک ثانیه سیصد هزار کیلومتر حرکت می کند! یعنی از اینجا تا کجا؟ هفت و نیم بار دور کره زمین! چون دور کره زمین چهل هزار کیلومتر است، دورش و هفت و نیم دور کره زمین می شود سیصد هزار کیلومتر.

 نور در یک ثانیه یک همچنین مسافتی را طی می کند.

 

🌹 آن وقت فاصله زمین تا نزدیکترین جرم آسمانی که قمر زمین باشد یعنی ماه  چقدر است؟ 

سیصد و هشتاد و دو هزار کیلومتر که نور این فاصله را چقدر طی می کند؟ یک ثانیه و یک چهارم ثانیه. تا بگویید یک رسیدید به کره ماه! با سرعت نور. 

 

💠خورشید تا زمین چقدر فاصله دارد؟ صد و پنجاه میلیون کیلومتر البته از صد چهل و نه کیلومتر تا صد و پنجاه و دو می گویند که میانگینش صد و پنجاه میلیون کیلومتر است که با سرعت نور این فاصله چقدر طی می شود؟ هشت دقیقه و بیست ثانیه!

 

 🌹خب این هم تا خورشید، خب از خورشید تا پروکسیما قنطورس چقدر فاصله است؟ چهار سال و سه ماه نوری! این نزدیکترین فاصله است یا کمترین فاصله است با نزدیکترین ستاره که پروکسیمای قنطورس باشه. 

 

💠حالا این همه ستاره ای که اینجا هستن!  این همه ستاره در یک مجموعه هستند! مجموعه کهکشان راه شیری!  این دویست تا سیصد میلیارد که البته بعضی از این منابع تل پانصد میلیارد هم می گویند.

 

 🌹این همه ستاره در یک مجموعه است که این مجموعه کهکشان راه شیری است که ما داریم درآن زندگی می کنیم.

 

💠می توانیم بگوییم کشور فضایی ماست این کهکشان . خب مثلا منظومه شمسی مثل یک خانواده است که در یک باز محله زندگی می کنند که اون محله شهری است که آن شهر در استانی است که آن استان در کشور، بله فضایی است. 

 

🌹این کهکشان خودش قسمتهای مختلف دارد سحابی های که در این کهکشان وجود دارد که این سحابی را می گویند گروه های کوچکتری که مجموعه کوچکتر، شاید بشود تعبیر کرد استانهای این مثلا کشور.

 

🍃ادامه دارد🍃

 

                     🌹🌹🌹🌹🌹

  • عاشق ستاره
۱۳
خرداد

🌹🌹🌹🌹🌹

🌹🌹🌹

🌹

🍃ادامه🍃

 

🌹بله دسته بندی که دانشمندان کردند این است که ما ستاره های داریم دسته کوتوله ها، دسته متوسط ها، دسته غول پیکر ها، دسته ابرغول پیکرها و دسته فرا غول پیکرها. 

 

🌹خورشید جز کوتوله هاست. خورشید جزء کوتوله های آسمان است و آن هم جزء کوتوله های کوچک.

 

💠قطر زمین تقریبا چقدر است؟ دوازده هزار کیلومتر است، قطر این ابر غول پیکر دو میلیارد و هشتصد کیلومتر است! این ابرغول پیکری که توی کهکشان راه شیری شناختن. بعد ببینید دور زمین را اگر بخواهید دور بزنید با یک هواپیمایی که با نهصد کیلومتر در ساعت می رود دور زمین را بخواهیم بزنیم، می شود چقدر؟ می شود نزدیک دو روز می شود. 

 

🌹ولی دور این ستاره را بخواهید با همان هواپیما بروید می شود هزار و صد سال! هزار و صد سال طول می کشد تا دور آن ستاره را بزنید! تازه این یک ابرغول پیکری است که در کهکشان راه شیری ما! و ابرغول پیکرهایی که در کهکشان  های دیگر هستند به مراتب خیلی بزرگتر هستند. 

 

🍃ادامه دارد🍃

 

                     🌹🌹🌹🌹🌹

  • عاشق ستاره
۱۳
خرداد

🌹🌹🌹🌹🌹

🌹🌹🌹

🌹

🍃ادامه🍃

           

  💠 شما یک میلیون نقطه که بخواهید روی کاغذ بگذارید، اگر در هر ثانیه سه تا نقطه بگذارید و هیچ ثانیه ای را تلف نکنید، نود و دو ساعت زمان می برد. نزدیک چهار روز. هزار صفحه کاغذ می خواهی که در هر صفحه کاغذ، هزار نقطه بگذاری. 

 

🌹خب حالا یک میلیون و سیصد و نود و هفت هزار  کره زمین بگذارید کنار هم ، می شود خورشید. این تصویری است که حجم کره زمین را در مقابل خورشید نشان می دهد. زمین در برابر خورشید این چنین حجمی دارد. می توانیم بگوییم یک ماش کوچولو در برابر یک توپ بسکتبال که بیش از استانداردش هم باد شده باشد. 

 

💠دانشمندان و ستاره شناسان می گویند بین دویست تا سیصد میلیارد ستاره کنار خورشید وجود دارد.

 از امام صادق (ع)پرسیدند که آیا غیر از خورشید خورشید دیگری هست؟ فرمودند:

         انما ورائکم هذا اربعین شمسا 

 چهل نماد کثرت است یعنی خیلی خیلی زیاد. خب، آن وقت شاید مفهوم یک میلیارد را نمی دانستند.

 

🌹 اگر شما هر عددی را در یک ثانیه بشمارید بدون وقفه هم پیش بروید تا بشود یک میلیارد. سی و یک سال طول می کشد.

 

💠 دویست تا سیصد میلیارد ستاره یعنی چی!  دویست تا سیصد میلیارد ستاره کنار خورشید، خب خیلی زیاد است بعد آیا این ستاره ها از خورشید بزرگترند؟ بزرگتر داریم، کوچکتر هم داریم. خیلی هایشان بزرگترند. 

 

 

🍃ادامه دارد🍃

 

                     🌹🌹🌹🌹🌹

  • عاشق ستاره
۱۳
خرداد

🌹🌹🌹🌹🌹

🌹🌹🌹

🌹

🍃ادامه🍃

 

           

🌹 از هستی شناسی گفتیم شروع می کنیم. 

 از آیات آفاق

 🍃سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَق🍃ُّ(فصلت53)

 به زودی نشانه‌هاى خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان مى‌دهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حق است. 

 

🌹ما نشانه های خود را در آفاق در اطراف جهان به شما نشان می دهیم،  و نشانه های خود شما را در خود شما و بعد برای شما روشن می شود که حق چیست!  

 

💠شناخت آیات آفاق چی هست؟  هستی شناسی است. 

💠شناخت آیات انفس چی هست؟  انسان شناسی و خود شناسی تا بعد به حق که خدا شناسی است برسیم. 

 

🌹یک زاویه زیبایی های عالم،  زیبایی ها می تواند دست ما را بگیرد. یا این زیبایی ها می تواند یک تابلو خوبی بشود تا ما را به آن هدف نزدیک بکند.  

 

💠یک زاویه اسرار خلقت که واقعاً اگر انسان به اسرار خلقت پی ببره باز می تواند به حقیقت برسد.

 

🌹یک زاویه عجایب خلقت موجودات عجیب غریبی که انسان می بیند. 

 

ما داریم نگاه می کنیم چه تدبیری در عالم هست؟ 

چقدر زیبا مثلا مدیریت می شوند تمام موجودات هستی! 

 

💠هستی شناسی را از اینجا شروع می کنیم که اول عظمت و گستردگی پهنای هستی را ببینیم. 

 تمام کره زمین که حالا سه چهارمش هم آب هست در مقایسه با جثه ما چقدر بزرگ است. 

تازه تمام اینها ظاهر کره زمین است. پوسته را داریم می بینیم از پوسته بریم تا هسته زمین و همه این لایه ها را هم برانداز بکنیم و ببینیم تمام اینها روی هم نسبت به جثه ما چقدر بزرگتر است .

 

🌹خب زمین در مقایسه با این سیارات.

مشتری هزار و سیصد تا هزار و چهارصد برابر از زمین بزرگتر است. یعنی داخل مشتری را که خالی کنید هزار و سیصد تا کره زمین جا می شود. 

 

خب حالا بیایید بریم سراغ ستاره این منظومه که خورشید است . یک میلیون و سیصد و نود و هفت هزار برابر خورشید از زمین بزرگتر است. یعنی داخل خورشید را خالی کنیم ، یک میلیون و سیصد و نود و هفت هزار کره زمین جا می شود! چه عظمتی دارد، چقدر بزرگ است!

 

 

🍃ادامه دارد🍃

 

                     🌹🌹🌹🌹🌹

  • عاشق ستاره
۱۳
خرداد

🌹🌹🌹🌹🌹

🌹🌹🌹

🌹

🍃ادامه🍃

 

💠انسان چیست؟  انسان چه موجودی است؟  

  این اشعاری که مولوی گفت:  ز کجا آمده ام؟  آمدنم بهر چه بود؟  اینجایی که هستیم کجاست؟  و این عالم اصلا چه ماهیتی دارد؟  این عالم قوانینش چیست؟  سیستمش چیست؟

سرانجام هستی چه می شود؟  چه کسی من را آفریده؟  و چرا من را آفریده است؟

 

🌹چه مقصدی در کار است که من باید برسم به آن هدف و مقصد؟  

 چه استعدادهایی چه توانمندی هایی دارم؟  کی اینها را در وجود من قرار داده؟  و چرا اینها را در وجود من قرار دادند؟  بعد امیال و آرزوهای من چیست؟  خواسته های من چیست؟  و چه باید باشه؟  آیا می شود به همه آرزوها و خواسته هایم برسم؟  

.می شود روزی انسان همه آرزوها و خواسته هایش برسد؟

 

💠جای وجود دارد که من بروم در آنجا و به همه آرزوهایم برسم. 

مقصد انسان کجاست؟ فاصله مقصدی که امروز من در نظر دارم توی زندگی با آن مقصدی که باید بهش برسم چقدر است؟  آیا تفاوت دارد،  ندارد؟  بعد راه رسیدن به مقصد کدام است؟  از چه راهی بروم تا برسم؟  چگونه بروم تا برسم؟ در این مسیر وسایل حرکت من چیست؟  راهنمای من کیست؟  چه کسی من را می رساند به مقصد؟  بعد موانع حرکت کدامند؟  و راه مبارزه با این موانع چیست؟  و چگونه باید بر آنها پیروز بشوم؟  

 

🌹اینها سوالاتی است که در ارتباط با انسان مطرح است!  و اگر انسان بتواند پاسخ اینها را بدهد آن وقت می تواند به راحتی در این دنیا به تکامل برسه و بر همه مشکلاتش هم می تواند پیروز بشود،  اما اگر انسان پاسخ این سوالات را نتواند بدهد هر علم دیگری که آموزش ببیند آن علم ها برای انسان بی فایده میشود.

 

💠 خب ما این سوالات را در چهار بخش خلاصه می کنیم و این بسته اعتقادی را در این چهار بخش تقدیم شما می کنیم.  

 

🌹باید این چهار محور را بهش توجه داشته باشید اولا بدانید کجا می خواهید بروید،  هدفتان چیست؟  بعد از چه راهی باید برویم تا برسیم به هدف؟  با چه وسیله ای؟  چگونه حرکت کنیم؟ و بعدو موانع این حرکت شما چی هست؟

 

💠 اول شناخت هدف از آفرینش،  برای اینکه هدف از آفرینش را بشناسیم گفتیم باید این سه مقوله را بشناسیم هستی،  انسان و خدا.  

 از هستی شناسی گفتیم شروع می کنیم

 

 

🍃ادامه دارد🍃

 

                     🌹🌹🌹🌹🌹

  • عاشق ستاره
۱۳
خرداد

🌹🌹🌹🌹🌹

🌹🌹🌹

🌹

🍃ادامه🍃

 

                                      💠 مسئله اول 💠

 

🌹شناخت و آگاهی را باید از کجا شروع کنیم؟  

شناخت و آگاهی نسبت به خود انسان و جهان و هستی و مبدا و معاد  که می شود خدا!  

این سه مقوله مهم، خداشناسی یا هستی شناسی یا انسان شناسی کدام یک ارزش ذاتی شان بیشتر است؟ 

 قطعا خدا شناسی.

 

💠 اهمیت هر علمی به اهمیت موضوع آن علم است هر قدر موضوع آن علم مهمتر باشد،  آن علم هم اهمیتش بیشتر است.

 

💠 اهمیت علم خداشناسی و علم کلام، چون موضوع این علم خداست، از همه علوم بیشتر است. 

 

🌹 اما خداشناسی مقدماتی می خواهد اول باید انسان را شناخت. اگر انسان شناخته نشود خدا شناخته نمی شود. 

 

🌹أمیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:  

 

🍃مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه🍃   (شرح فروع الکافی ج2ص323) 

 

♦️هر که خود را شناخت،  خدای خویش را شناخته است. ♦️

 

 💠برای شناخت انسان باید چکار کنیم؟

 اگر هستی شناخته نشود باز جایگاه انسان در هستی مشخص نمی شود،  تا جایگاه انسان در هستی مشخص نشود انسان شناخته نمی شود،  و تا انسان شناخته نشود خدا شناخته نمی شود.

 

🌺 پس ما اول می پردازیم به همین بحث انسان شناسی از طریق هستی شناسی.

مهمترین سوالات برای ما همیشه سوال درباره خود انسان است لذا ما دین را از همین جا شروع می کنیم.

 

روزها فکر من این است و همه شب سخنم

    که چرا غافل از احوال دل خویشتنم

     ز کجا آمده ام؟  آمدنم بهر چه بود؟

      به کجا میروم آخر ننمایی وطنم.

 

🌹این اشعار نشان می دهد که واقعاً پرداختن به موضوع انسان مهمترین مقوله است برای انسان.

 

🌺حالا درباره انسان چه چیزهایی را باید بدانیم؟  درباره انسان چه سوالاتی هست؟

 اولین سوال،  سوال از چیستی است. انسان چیست؟

           

 

🍃ادامه دارد🍃

 

                     🌹🌹🌹🌹🌹

  • عاشق ستاره